Henkilöbrändi sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media on erinomainen alusta oman osaamisen brändäämiseen.

Koska henkilöbrändikään ei voi tarjota kaikkea kaikille, on tekemistä sosiaalisessa mediassa tärkeää suunnitella. Kun olet tehnyt päätöksen ruveta aktiivisesti viestimään omasta osaamisestasi, kiteytä ensin henkilöbrändisi ydin ja sen tavoitteet. Mieti myös, mitä hyötyä henkilöbrändistäsi on sen kohderyhmälle, sinulle itsellesi ja yrityksellesi. 

Miksi henkilöbrändäät?

Itsetuntemus ja tavoitteet ohjaavat henkilöbrändiä eteenpäin. Aseta toiminnallesi tavoitteita ja toimi sosiaalisessa mediassa asettamiesi tavoitteiden mukaisesti. Mieti, mikä on osaamisesi ydin ja millaisen osaamisen haluat tulla liitetyksi sinuun? Todenna tuo osaaminen teoilla, rakenna luottamusta ja auta verkostojasi sosiaalisessa mediassa. Viesti omana itsenäsi ja anna persoonasi loistaa.

Henkilöbrändin kehittämistä kannattaa pohtia, jos tavoitteena on esimerkiksi:

  • työpaikan löytäminen
  • profiloituminen oman alan asiantuntijaksi
  • työelämän verkostojen kasvattaminen ja niistä huolehtiminen
  • asiakasymmärryksen kasvattaminen ja uusasiakashankinta
  • luottamuksen rakentaminen

Ihminen vs. yritysbrändi

Ihmiset ovat kiinnostavampia kuin yritysbrändit. Yrityksen ydinosaaminen henkilöityy usein joko yrittäjään itseensä tai palveluita tuottaviin työntekijöihin. On tärkeää muistaa, että ihmisten mieliin kertyy kokemuksia ja mielipiteitä sinusta, vaikka et itse omaa henkilöbrändiäsi tunnistaisikaan.

Päätettyäsi ottaa käyttöön henkilöbrändisi, jossa ihmisten mielipiteet ja kokemukset sinusta kohtaavat, voit erilaisia henkilöbrändäyksen keinoja hyödyntämällä pyrkiä positiivisesti vaikuttamaan siihen, miten muut ihmiset sinut näkevät ja millaisen osaamisen he sinuun liittävät.

Sinusta ajatellaan jotakin, halusitpa sitä tai et. Tuon ikään kuin huomaamatta muodostuneen henkilöbrändin, eli muiden kokemusten ja mielipiteiden summan, kehittäminen ja hyödyntäminen on sinun oma valintasi. 

Erotu muista

Henkilöbrändi auttaa erottumaan muista. Esimerkiksi asiantuntijalle, yrittäjälle, työnhakijalle tai työelämään suuntaavalle opiskelijalle muista samassa tilanteessa olevista edukseen erottuminen voi olla tietyn tilanteen tullen ratkaisevaa.

Auta verkostojasi tunnistamaan osaamisesi ja todenna osaamista teoilla. Osallistu keskusteluun, tuota verkkoon auttavaa sisältöä ja ole tavoitettavissa.

Valitse kanavat ja tuota sisältöä kohderyhmän mukaan

Valitse käyttöösi ne some-kanavat, joissa kohderyhmäsi liikkuu ja pyri aina tuottamaan kohderyhmällesi sopivaa sisältöä. Pyri tuottamaan arvoa sosiaalisille verkostoillesi. Muista myös vuorovaikutuksen tärkeys sosiaalisessa mediassa ja ole avuksi verkostoillesi.

Kun lähdet kehittämään henkilöbrändiäsi, on tärkeää että rohkaistut tuomaan oman ainutlaatuisen persoonasi osaksi henkilöbrändisi viestintää. Muista, että henkilöbrändiä kehittäessä aitous ja inhimillisyys ovat valttia!

Riia Valvimo, iloinen yrittäjä

Kuva: Jenny Blomqvist

Lue myös:

Kauhean ihana henkilöbrändi – Miksi henkilöbrändätään?

Markkinointi sosiaalisessa mediassa – Loista läsnäololla ja mielenkiintoisilla sisällöillä

Tilaa Valvimon uutiskirje ja saa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi.

Jaa teksti somessa:
Tweet 20

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *