Instagram-yritystilin monet mahdollisuudet

Instagram on ollut jo pitkään yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista, jota yritykset hyödyntävät markkinoinnissa. Suosiolle on varmasti olemassa monia syitä, kuten esimerkiksi matala kynnys julkaista visuaalisia postauksia, olla vuorovaikutuksessa muiden yrittäjien kanssa sekä helppous kehittää yrityksen markkinointia. Instagramista on tullut ikään kuin yrityksen toiset kotisivut, sillä varsinkin yritystiliä käytettäessä, voit ottaa käyttöösi monia hyödyllisiä ominaisuuksia.

Näin sinunkin yrityksesi voisi hyötyä Instagramin käytöstä

Voit saada monia hyötyjä Instagramin hyödyntämisestä yrityksesi markkinoinnissa. Sosiaalisen median tekemistä ja sisältöjä kannattaa suunnitella etukäteen. Jos haluat käyttää arvokasta aikaasi Instagramiin, sinulle voi olla hyötyä esimerkiksi some-julkaisukalenterista, josta on helppo katsoa, milloin ja mitä julkaisee. Kun sinulla on suunnitelma ja muutama postaus valmiina, se helpottaa varmasti kiireisen yrittäjän elämää.

Instagramissa voi olla aktiivinen monilla tavoilla. Voit luoda omia Feed julkaisuja, hyödyntää Instagram Stories-, IGTV- sekä Reels-ominaisuuksia, sekä reagoida muiden julkaisuihin. Muista, että olisi hyvä julkaista postauksia säännöllisin väliajoin, kuten vaikkapa muutaman kerran viikossa.

On totta, että Instagramissa asiakkailla on matala kynnys tutustua yritykseen sekä yrittäjiin ja ottaa yhteyttä missä asiassa tahansa. Kiinnostunut asiakas voi kommentoida postauksia sekä lähettää sinulle yksityisviestejä. Näin ollen, mahdollisuus tavoittaa uusia asiakkaita kasvaa sekä voit ylläpitää jo luotuja asiakassuhteita.

Erotu sisällöillä

Muista yrityksistä erottuminen on mahdollista Instagramissa, sillä voit luoda niin persoonallista sisältöä kuin vain itse haluat. Voit esimerkiksi kertoa onnistumisista, uudesta työntekijästä tai julkaista mielenkiintoista “behind the scenes” materiaalia. Ja voit olla varma, että rennomman sisällön tuottaminen Instagramissa on enemmän kuin okei. Muista myös kertoa yrityksesi työntekijöistä somessa, sillä kasvot jäävät asiakkaiden mieleen ja näin ollen yrityksestä tulee helposti lähestyttävä. Hyvä muistisääntö on, että ihmiset kiinnostavat enemmän kuin yritysbrändit.

Tässä muutama aiheidea Instagram julkaisuille. Otahan näistä koppia, jos inspiraatiosi on ollut kadoksissa:

  1. Millaista on työskennellä yrityksessäsi?
  2. Mitä tärkeää olet oppinut kuluneen vuoden aikana?
  3. Yrittäjän my day, mitä päivääsi kuuluu?
  4. Millainen on yrityksesi työntekijän työpäivä?
  5. Yrityksen tarina, mistä kaikki sai alkunsa?

Ota Instagram haltuun - Lataa Instagram-opas

Lapin ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelija Ilona Sumala teki opinnäytetyönä Instagram-oppaan asiantuntijayrityksen markkinoinnin tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa asiantuntijayrityksiä markkinoimaan tuotteita ja palveluita Instagramissa. Oppaassa kerrotaan selkeästi kaikki yritysprofiilin luomisesta, erilaisista ominaisuuksista sekä lopussa vielä Ilonan muutama vinkki visuaalisten postausten luomiseen. Voit tutustua oppaaseen lataamalla sen käyttöösi.

    Innostusta Instagramiin,
    Riika


      Riika Saastamoinen

      Riika Saastamoinen on markkinoinnin harjoittelija ja liiketalouden opiskelija Lapin ammattikorkeakoulussa. Riikan mielenkiinnon kohteita ovat erityisesti markkinointi sosiaalisessa mediassa ja sisällöntuotanto erillaisiin digitaalisiin kanaviin.