Kauhean ihana henkilöbrändi – Miksi henkilöbrändätään?

Henkilöbrändi sanana ihastuttaa ja vihastuttaa.

Henkilöbrändi yhdistyy joidenkin mielessä itsekehuun ja tökeröön some-viestintään. Käsitteen keskiössä on kuitenkin ihminen itse, eikä mikään päälleliimattu brändi tai ylivertaisuuden julistus. Henkilöbrändäyksen keinoja voi hyödyntää monilla erilaisilla tavoilla monissa eri kanavissa. Yksilön omat tavoitteet ja erottuvuustekijät toimivat henkilöbrändin polttoaineena, moottorin ollessa yksilö itse.

On tosiasia, että rekrytoijat, työnantajat, yhteistyökumppanit ja asiakkaat ovat somessa ja henkilöbrändäyksen tai toisin sanottuna osaamisen brändäämisen keinot ovat nyt kovassa huudossa. Siksi kuulet usein käytettävän termejä henkilöbrändi ja henkilöbrändäys. Yksilön osaaminen, maine ja imago kulminoituvat henkilöbrändiksi ja tuon henkilöbrändin muodostumiseen on mahdollista pyrkiä erilaisilla henkilöbrändäyksen keinoilla vaikuttamaan.

Henkilöbrändäys ja sen keinot puhuttavat paljon läpi toimialojen ja henkilöbrändäyksen keinoihin kannattaa tutustua varsinkin, jos on työnhakija, yrittäjä tai osaamistaan myyvä asiantuntija. Älä siis kavahda tuota termiä, vaan lähesty aihetta oman osaamisesi näkyväksi tekemisen ja toimintatapojesi tavoitteellisen kehittämisen kannalta. Se mikä toimii yhdelle, ei toimi kaikille.

Anna osaamisesi näkyä

Olen huomannut useiden yrittäjien ja asiantuntijoiden keskuudessa liiankin nöyrää asennetta omaa osaamista kohtaan. Onnistumisia vähätellään eikä omasta osaamisesta kerrota kysymättä. Kukaan ei muutu asiantuntijaksi tai vaikuttajaksi vaihtamalla Instagram-profiilinsa elämänkerran tekstiä ja julistamalla erinomaisuuttaan sosiaalisessa mediassa. Asiantuntijuus ja osaaminen, oli se sitten some-markkinointiosaamista, johtajuustaitoja tai esimerkiksi kyky organisoida erilaisia projekteja, tulee todentaa teoilla. Sinä tiedät mitä osaat. Mieti, miten näytät sen muille ja lakkaa olemasta turhan kaino.

Näillä vinkeillä alkuun:

1. Valitse tavoitteitasi tukevat kanavat

Jos tavoitteesi on löytää uusi työpaikka tai haluat esimerkiksi laajentaa ja lujittaa työelämän verkostojasi, voi olla hyvä aloittaa LinkedInistä. LinkedIn tarjoaa loistavan alustan verkostoitumiselle ja vuorovaikutukselle.

2. Viesti ja ole vuorovaikutuksessa

Kyllä se on niin yksinkertaista. Aloita siitä, että uskaltaudut mukaan keskusteluun, kerrot omasta osaamisestasi ja olet vuorovaikutuksessa. Pyri viestinnällä auttamaan muita. Anna osaamistasi muiden käyttöön, niin ihmiset tietävät myöhemmin, missä asioissa kääntyä puoleesi.

3. Mieti miten ja missä viestit

Millainen ääni sinulla on erilaisissa viestintäkanavissa? Kuulostatko itseltäsi? Oletko aito? Hyvä. Kannattaa myös kiinnittää huomiota viestinnän vaikuttavuuteen. Ethän “huutele tyhjille seinille”? Valitse käyttöösi tavoitteitasi tukevat digitaaliset kanavat ja osallistu tapahtumiin, jossa tavoitat toivomasi ihmiset.

4. Ole oma itsesi, kanavasta riippumatta

Viestit sitten somessa tai kasvokkain, pysy aitona itsenäsi. Älä turhaan yritä tehdä asioita samalla tavalla, kuin muut. Älä ainakaan yritä kopioida muita. Sinä, osaamisesi, imagosi ja maineesi ovat yhtä kuin henkilöbrändisi.

Oman osaamisen tunnistaminen ja sen näkyväksi tekeminen on tärkeä osa henkilöbrändiäsi.

Oman kokemukseni mukaan myös avoimuus ja läpinäkyvyys viestinnässä ja toimintatavoissa on tärkeää, kun haluat rakentaa luottamusta verkostosi jäsenten keskuudessa.

Selkeyttämällä omat tavoitteesi ja lopettamalla turhan nöyristelyn pääset jo pitkälle. Ole avoin itsesi kehittämiselle ja toimintatapojesi muuttamiselle.

Riia Valvimo

Artikkelikuva: Jenny Blomqvist

Lue myös:

Verkostoista huolehtiminen – Viestintä verkossa

Tilaa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi tilaamalla Valvimon uutiskirje.

Jaa teksti somessa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *