Markkinointi sosiaalisessa mediassa – Loista läsnäololla ja mielenkiintoisilla sisällöillä

Mitä julkaisen somessa? Miten usein, milloin ja missä kanavassa?

Markkinointi sosiaalisessa mediassa saattaa tuntua kinkkiseltä. Ratkaisu some-markkinoinnissa onnistumiseen on usein hyvä suunnitelma. Siksi onkin hyvä pysähtyä hetkeksi asian äärelle.

Suunnittele, toteuta, mittaa

Hienoa, että teillä on menossa syyskampanja ja myymälässä kovat alet. Kiinnitä kuitenkin huomiota siihen, miten viestit asiakkaille tuotteista, hinnoista ja alennusmyynneistä. Herättele asiakkaan mielenkiintoa tarinoilla, tekijöillä ja yllättävällä sisällöllä. Rakenna yrityksesi somepresenssiä tukemaan suunnitelma. Milloin julkaistaan, missä kanavassa ja mitä? Aseta sosiaalisen median käytölle tavoitteita ja selkeitä mittareita. Some-suunnitelma auttaa sinua tekemään oikeita asioita ja motivoi niissä hetkissä, joissa kuuluisa punainen lanka on päässyt hukkumaan.

Tuo yrityksesi osaksi asiakkaan arkea olemalla aktiivinen somessa

Älä unohda vuorovaikutusta sosiaalisessa mediassa. Viesti ihmiseltä ihmiselle, keskustele, tykkää, jaa ja ole tavoitettavissa. Tärkeintä on, että et ainakaan ole hiljaa. Kommentoiko joku uusinta Instagram -kuvaa? Kilahtiko Facebook Messengerin inboxiin viesti? Saitko uuden arvostelun? Tärkein tehtäväsi on reagoida nopeasti siinä kanavassa, jossa yritystäsi juuri tavoiteltiin. 

Somessakin voi loistaa mahtavalla asiakaspalvelulla. Auta siis asiakasta siinä kanavassa, jossa hän ottaa sinuun yhteyttä. Sosiaalisen median kanavien selailu ja tiedon etsintä somessa on useille arkipäivää. Olemalla aktiivinen somessa, tuot yrityksesi osaksi asiakkaan arkea.

Mistä sisältöä someen?

Niin, jonkunhan se sisältö pitää tuottaa. Mitä jos dokumentoisit yrityksesi arkea? Puhelimesi on tärkeä materiaalipankki, kun tulee aika julkaista uusi some-päivitys. Rakenna kuvaa tai videota tukemaan lyhyt tarina ja lisää perään relevantit hashtagit, eli aihetunnisteet.

Pidä viesti ytimekkäänä, videot lyhyenä ja pyri tuottamaan relevanttia sisältöä, josta on hyötyä asiakkaalle. Tiedota, jaa asiakas- ja työntekijäkokemuksia. Kerro yrityksesi arjesta tekstein, kuvin ja videoin.

Julkaisenko liikaa sisältöä, jos postaan kuvan tänäänkin?

Et, et ja et. Yksi yleisimmistä some-harhaluuloista, joihin työssäni törmään on: “Ihmisiä ärsyttää, jos teen some-julkaisuja liian usein….Kyllä yksi julkaisu viikossa riittää.”

Kun haluat oikeasti saada viestisi perille ja saada seuraajasi sitoutumaan, suosittelen kokeilemaan julkaisun tekemistä vaikka joka päivä. Muista, että jokainen seuraaja ei näe jokaista julkaisuasi. Älä siis turhaan pelkää olevasi liian tyrkky tai ärsyttävä. Jos tiedät some-markkinoinnissasi olevan kehitettävää, uskallan vahvasti epäillä, että “liian suureen julkaisumäärään” on vielä pitkä matka.

Kääri hihat. Rohkaistu.

Mukavia hetkiä somen parissa toivoo Riia

Jos sisällöntuotanto tökkii ja ideat ovat vähissä, voit pyytää apua iloiselta markkinointiasiantuntijaltasi.

Haluatko kasvattaa verkostojasi sosiaalisessa mediassa? Lue vinkkini somessa verkostoitumiseen:

Verkostoituminen somessa – Mistä aloittaa ja miksi

Vinkit somessa verkostoitumiseen – Miten ja missä kanavissa

Verkostoista huolehtiminen – Viestintä verkossa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *