Opinnäytetyö avaa ovia työelämään

Opiskelijasta asiantuntijaksi

Vähän tiesin kun vuoden 2017 lopulla sovin Reddo Partnersin toimitusjohtajan Jani Siivolan kanssa opinnäytetyöni aiheeksi asiantuntijan henkilöbrändin kehittämisen. Opinnäytetyö poiki lopulta työpaikan Rovaniemen monipuolisimmassa konsultointiyrityksessä ja toimi porttina asiantuntijuuteen työelämässä.

Olen aina ollut aktiivinen oman osaamisen kehittäjä myös opintojen ulkopuolella. Kulutan ahkerasti ammattikirjallisuutta ja muita kiinnostavia materiaaleja, kuten opetusvideoita ja artikkeleita netissä. Eräänä päivänä törmäsin netissä käsitteeseen “henkilöbrändi”. Aiheeseen oli pakko päästä heti kiinni.

Opinnot rullasivat hyvää vauhtia eteenpäin ja oli aika aloittaa aktiivinen harjoittelupaikan ja opinnäytetyön aiheen metsästys. Miten tavoittaisin paikallisen yrityksen päättäjän, jonka kanssa voisin puhaltaa yhteen hiileen kehittämisprojektissa? Voisiko sosiaalinen media toimia apuvälineenä työelämän verkostojen kasvattamiseen?

Noihin aikoihin luin Tom Laineen kirjoitukseen “Unohda henkilöbrändäys!”. Tekstissään Laine toteaa: “Alkuvaiheessa brändiarvosi on luultavasti lähellä nollaa.” Laine kertoo myös, että ottamalla (henkilö)brändin käyttöön ja sitä systemaattisesti kehittämällä, brändin arvon voisi mitata esimerkiksi työtarjouksissa tai inbound-kontakteissa. Laineen totesi kirjoituksessaan “Brändisi arvo voi olla tärkein assettisi kun sitä oikein rakennetaan ja osataan hyödyntää.” Päätin että nyt on aika ryhtyä hommiin. Rohkaistuin sanomaan tavoitteeni ääneen, myös somessa.

Oma osaaminen näkyväksi somessa

Tärkeimmän askeleen otin, kun perehdyin oman osaamisen näkyväksi tekemiseen sosiaalisessa mediassa. LinkedIn-profiilin päivittäminen oli ensimmäinen tehtäväni matkalla kohti vahvempia työelämän verkostoja. Sitten tulivat LinkedIn-artikkelit. Tai se ratkaiseva LinkedIn-artikkeli matkallani kohti senhetkistä tavoitettani. Avunhuutoni LinkedInissä poiki tulosta jo saman päivän aikana. Luokkakaverini Eero Mäkelä soitti minulle artikkelin luettuaan ja kertoi Jani Siivolasta, jonka oli juuri tavannut. Jani etsi yritykseensä markkinoinnin harjoittelijaa. Tapasin Janin ensimmäisen kerran samalla viikolla.

Opinnäytetyön esittely 24.5.2018

Opinnäytetyöstä apua yrittäjille ja opiskelijoille

Opinnäytetyölle asetin vain yhden toiveen. Opparin pitäisi olla hyödyksi toimeksiantajayrityksen lisäksi muille yrittäjille ja miksei myös opiskelijoille. Tuo toive on toteutunut yli odostusten, sillä olen voinut ohjata henkilö- ja asiantuntijabrändin rakentamisesta kiinnostuneita yrittäjiä ja opiskelijoita opinnäytetyöni äärelle. Olen saanut erilaisissa tapahtumissa käyttää opparia esimerkkinä ja nyt minulla työssäni on mahdollisuus kouluttaa aiheeseen. Opinnäytetyö todella avasi ovia työelämään.

Toivon että opiskelijat näkevät koulutyöt ovia avaavina mahdollisuuksina. Ammattikorkeakoulussa opintoihin sisältyy lukuisia erilaisia projekteja, joiden aikana opiskelijalla on mahdollisuus kehittää oman osaamisensa lisäksi esimerkiksi toimintaympäristöään. Opiskelijoiden, opettajien ja työelämän välisen avoimen vuorovaikutuksen tärkeyttä ei voi liiaksi korostaa. Toivon että yhä useampi korkeakouluopiskelija uskaltaa kertoa omista tavoitteistaan ja mielenkiinnon kohteistaan ääneen.

​Aurinkoisin kevätterveisin Riia

Lue myös: Uunituore tradenomi – tärkeimmät oppini

Jaa teksti somessa:
Tweet 20

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *