Verkostoista huolehtiminen – Viestintä verkossa

Miksi ja miten verkostoista huolehditaan somessa?

Olen kahdessa edellisessä blogitekstissä kertonut syitä ja antanut vinkkejä somessa verkostoitumiseen. Tässä blogitekstissä annan vinkkejä verkostoista huolehtimiseen. Tämä blogiteksti auttaa sinua ymmärtämään myös, miksi viestintä verkossa ja tapasi olla vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa sosiaalisessa mediassa on tärkeää omien tavoitteidesi kannalta.

Lue myös aikaisemmat somessa verkostoitumista koskevat blogitekstit:

Verkostoituminen somessa – Mistä aloittaa ja miksi

Vinkit somessa verkostoitumiseen – Miten ja missä kanavissa

Ole sama ihminen livenä ja somessa

Aivan kuten normaalissa jokapäiväisessä elämässä, on yhtälailla tärkeää pitää huolta verkostoista, jotka on solmittu sosiaalisessa mediassa. Haluamme kohdella tapaamiamme ihmisiä reilusti ja hyvin. Saman pitäisi automaattisesti päteä somessa tapaamiimme ihmisiin.

Verkostoituessa somessa toimitaan omalla nimellä, kasvoilla ja maineella. Aivan kuten livenä verkostoituessakin. Toimi siis somessa kuten muussakin elämässä. Pidä huolta verkostoistasi.

Miten viestiä vaikuttavasti somessa?

Perttu Ahvenainen, Janne Gylling ja Sani Leino esittävät Viiden tähden asiakaskokemus -kirjassaan viisi erinomaista vinkkiä verkossa viestimiseen. Heidän vinkkinsä maustettuna omilla näkemyksilläni kuuluvat seuraavasti:

Onnistunut viestintä verkossa on

1. Positiivista

Noudatan itse sosiaalisessa mediassa hyvin pitkälle sääntöä “Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, ole mielummin hiljaa”. Miksi sinäkin et viestisi positiivisesti ja positiivisista aiheista somessa, jos sinulla on siihen mahdollisuus? Jos kuitenkin otat kantaa tai viestit “ei niin positiivisesta asiasta”, älä alennu mollaamaan tai hauku muita verkossa. Kiinnitä aina huomiota viestisi äänensävyyn.

Jos viestin aihe on vakava tai negatiivissävytteinen, mieti vähintään kahdesti onko kommenttisi tarpeellinen. Kiinnitä erityistä huomiota siihen, miten viestin vastaanottaja (eli kaikki viestisi verkossa näkevät ihmiset) voivat tulkita viestisi. Voitko välttyä väärinymmärryksiltä? Kannattaako ottaa riski, että viestisi ymmärretään väärin?

2. Osallistuvaa

Ole aktiivinen. Kuten edellisessä blogitekstissä kehotin, älä tyydy olemaan “some-seinäruusu”. Kommunikoi verkostoasi auttaen ja muista aina vastata saamiisi viesteihin ja kommentteihin. Keskustelun virta katkeaa hyvin äkkiä, jos verkostosi sinulle lähettämät viestit eivät saa vastakaikua.

3. Sydämellistä

“Keskustele kuin ihminen.” Yhdyn täysin tähän Ahvenaisen, Gyllingin ja Leinon vinkkiin.

Ole ihminen somessa. Seiso sanojesi takana ja mieti, oletko valmis sanomaan samat sanat livenä. Viesti aina ihmiseltä ihmiselle.

4. Informatiivista

Auta, jaa tietoa ja ohjaa verkostoasi tiedon äärelle. Sinä osaat ja tiedät jotakin, mitä joku muu ei. Ole hyvä ja auta, niin saat itsekin apua tarvittaessa.

5. Ammattimaista

Ole verkossa sama ammattilainen kuin livenäkin. Toimi asiallisesti ja totuudenmukaisesti. Älä maalaa itsestäsi ja osaamisestasi epärealistista tai valheellista kuvaa.

Lähde: mukaillen Ahvenainen, P., Gylling, J. & Leino, S., 102. Viiden tähden asiakaskokemus: Tee asiakkaistasi faneja. Kauppakamari: 2017.

Mukavia hetkiä verkostoitumisen parissa!

Riia

Lue myös:

Onnistumisien resepti

Jaa teksti somessa:
Tweet 20

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *