Vinkit somessa verkostoitumiseen – Miten ja missä kanavissa

Kevään toinen sosiaalisessa mediassa verkostoitumista koskeva blogiteksti vastaa kahteen kysymykseen: Miten verkostoitua somessa ja missä kanavissa? Edellisessä blogitekstissä kerroin miksi somessa kannattaa verkostoitua. Tästä tekstistä saat vinkkejä, joiden avulla pääset hyvin alkuun.

Lue myös aikaisempi verkostoitumista koskeva teksti Verkostoituminen somessa – Mistä aloittaa ja miksi.

Ole avoin uusille tuttavuuksille

En voi korostaa verkostojen tärkeyttä tarpeeksi. Tämän blogitekstin tavoite on inspiroida sinua somessa verkostoitumisen äärelle ja auttaa sinut alkuun. Ihan ensimmäisenä sinun pitää tehdä päätös: Ole avoin uusille tuttavuuksille ja keskustelulle. Ole valmis auttamaan muita ja ottamaan itse apua vastaan.

Aseta selkeät tavoitteet

Selvennä itsellesi verkostoitumisesi tavoitteet. Miksi verkostoidut? Tavoitteesi voi olla esimerkiksi uuden työpaikan löytäminen, verkostoituminen oman alasi ammattilaisten kanssa tai laajemmat työelämän verkostot.

Selkeät tavoitteet auttavat sinua valitsemaan oikeat some-kanavat verkostoitumista varten. Tavoitteet ovat tärkeitä myös siksi, että puuhasteluun kyllästyy nopeasti. Mitään ei ole kiva tehdä, jos ei tiedä toiminnan perimmäistä tarkoitusta.

Verkostoitumista kannattaa suunnitella

Tavoitteisiin ei pääse, jos matkaa ei suunnittele. On parempi olla hyvä verkoston jäsen niille, jotka arvostavat sinua ja osaamistasi sekä ovat valmiita auttamaan sinua, kuin huono verkoston jäsen lukemattomalle määrälle ihmisiä, jotka eivät voi auttaa sinua millään tavalla.

Jotta tiedät mistä kanavista aloittaa verkostoituminen sosiaalisessa mediassa, sinun pitää tietää kenelle viestit. Voit piirtää esimerkiksi miellekartan, jonka keskiössä on verkostoitumisesi tavoite. Hahmottele kartalle selkeä kuva nykyisistä verkostoistasi (perhe, sukulaiset, vanhat koulukaverit, nykyiset koulukaverit, joukkuekaverit jne.) ja mieti mistä some-kanavista heidän löytää. Joskus apu löytyy lähempää kuin luuletkaan.

Jatka miellekarttasi rakentamista kirjaamalla ylös minkälaisia ihmisiin haluat somessa tutustua. Voi olla että haluat verkostoitua esimerkiksi yrittäjien kanssa. Minkä alan yrittäjien? Minkä ikäisten? Missä kaupungissa sijaitsevien? Mieti kunkin verkostoosi liittyvän ihmisryhmän kohdalla, missä some-kanavissa voisit heidät tavoittaa.

Nyt sinulla on selkeä tavoite ja tiedät kenen kanssa haluat verkostoitua. Sinulla on myös aavistus siitä, missä kanavissa voisit toivomasi ihmiset tavoittaa. Seuraavaksi on aika valita, missä kanavissa rupeat verkostoitumaan.

Valitse kanavat sen perusteella, ketä haluat somesta löytää.

Ota ennemmin pari sosiaalisen median kanavaa hyvin haltuun, kuin kaikki kerralla huolimattomasti. Voit myöhemmin laajentaa verkostoitumisprojektiasi uusiin kanaviin.

Jos tavoitteesin on työpaikan löytäminen tai haluat vahvistaa työelämän verkostojasi, suosittelen, että viimeistään nyt otat LinkedInin haltuun. LinkedIn on oikea paikka ammatillisten verkostojen rakentamiselle ja niistä huolehtimiselle. Sieltä löydät myös hyvän määrän työpaikkailmoituksia ja voit antaa rekrytoijille mahdollisuuden lähestyä sinua suoraan.

Kuten jo edellisessä kirjoituksessa mainitsin, mitkä kanavat itsellesi valitsetkaan, laita ensin profiilisi kuntoon. Valitse hyvä profiilikuva, josta sinut tunnistaa. Tunnistettavuutesi kannalta suosittelen käyttämän samaa profiilikuvaa kaikissa some-profiileissasi.

Kerro profiilissa itsestäsi ja tavoitteistasi. Missä asioissa sinuun voi olla yhteydessä, missä olet hyvä, miksi ja millaisten ihmisten kanssa haluat verkostoitua.

Ole avoin uusille tuttavuuksille, äläkä jää vain sivustaseuraajaksi.

Älä tyydy “some-seinäruusun” sijaan ja pelkkiin tykkäyksien jakamiseen somessa. Mitään ei tapahdu, jos et ole vuorovaikutuksessa verkostojesi kanssa. Jaa kuulumisiasi, kysy mielipiteitä ja neuvoja sekä osallistu keskusteluun.

Alla vielä pari vinkkiä siihen, miten voit aloittaa keskustelun ihmisten kanssa eri kanavissa.

Facebook ja LinkedIn: Kommentoi, älä vain tykkäile tai reagoi. Suosittelen, että liityt näissä kanavissa ryhmiin, joissa käsitellään sinua kiinnostavia asioita. Ryhmissä voit verkostoitua myös toimimalla keskustelunavaajana. Muista hyödyntää myös yksityisviestien mahdollisuus.

On suositeltavaa että lähetät LinkedInissä kontaktoitumispyynnön kylkiäisenä pienen viestin, jossa kerrot miksi haluat verkostoitua.

Instagram: Instagram-tarinat (Instagram-stories) on ominaisuus, joka kannattaa ehdottomasti hyödyntää verkostoituessasi uusien ihmisten kanssa. Voit lähestyä seuraamiasi ihmisiä kommentoimalla heidän tarinoitaan yksityisviestillä. Muista oman tilisi asetuksissa sallia viestien lähettäminen vastauskena tarinaasi.

Seuraavassa blogitekstissä pureudutaan tarkemmin siihen, miten voit pitää huolta sosiaalisessa mediassa luomistasi verkostoista.

Sillä välin voit etsiä minutkin somesta nimimerkillä @riiavalvimo. Kuulen mielelläni, miten verkostoituminen kohdallasi etenee.

Verkostoitumisterveisin Riia

Lue myös:

Verkostoista huolehtiminen – Viestintä verkossa

Verkostoituminen LinkedInissä

Jaa teksti somessa:
Tweet 20

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *