Vinkkejä talvisesongin some-markkinointiin

Markkinointikellosta suuntaviivoja sesongin some-markkinointiin

Lapissa talvisesonki pitää varsinkin matkailualan yritykset kiireisinä. Tänä vuonna lunta ei onneksi jouduttu kovin odottelemaan, minkä vuoksi talvisesonki näyttää starttailevan valoisissa merkeissä. Vielä ehdit raapaista kokoon nopean some-markkinointisuunnitelman talveksi. Miltä kuulostaisi, jos kääntäisit yrityksen markkinointikellon talviaikaan?

Talvisesongin markkinointikello

Jos et vielä tiedä, mitä yrityksesi some-kanavissa tulee talvella tapahtumaan, suosittelen että istahdat hetkeksi ja suunnittelet yrityksellesi talvisesongin markkinointikellon. Tämä talvisesongin markkinointia helpottava työkalu kannattaa sijoittaa vaikka toimiston seinäkalenterin vierelle muistuttamaan tulevasta ja ohjaamaan sosiaalisen median markkinointia.

Jos seinäkalenterit ja papereiden pyörittely ovat toimistollasi historiaa, voi talviajan markkinointikellon sisällöt sijoittaa omilla tunnisteillaan esimerkiksi yrityksen sähköiseen kalenteriin.

Talvisesongin markkinointikello auttaa sinua olemaan hereillä somessa ja antaa pohjaa päivittäisten julkaisujen suunnittelulle. Pura paperille, exceliin tai muuhun sinulle luontevaan muotoon sesongin tärkeimmät päivämäärät ja tapahtumat. Ole aktiivinen, anna yrityksen arjen ja ympäröivän ajan näkyä some-julkaisuissa.

Missä tapahtuu ja milloin?

Ota sosiaalisessa mediassa osaa alueen tapahtumiin. Mieti, miten sinä voit hyötyä siitä, mitä yrityksesi ympärillä tapahtuu? Saatko tapahtumiin virtaavat ihmismassat ostamaan myös sinun yrityksen tuotteita ja palveluita?

Selvitä etukäteen alueen tapahtumiin liittyvät hashtagit, eli aihetunnisteet, ja lisää ne some-julkaisuihisi.

Ethän unohda juhlapyhiä?

Isänpäivä, itsenäisyyspäivä, joulu, uusivuosi ja niin edelleen. Muistathan infota aukioloaikojen muutoksista, alennuskampanjoista ja/tai esimerkiksi henkilökunnan kuulumisista juhlapyhien kynnyksellä?

Viesti hetkessä

Siirry kuvista videoihin luontevasti esimerkiksi Instagramin tarina-ominaisuuden avulla. Näytä seuraajille yrityksen arkea ja ympäristöä. Ota asiakkaat mukaan hetkeen, onnistumisiin ja yrityksen arkeen. Jaa somessa henkilökunnan kuulumisia. Rohkene näyttää kasvosi. Kun kuvassa näkyy ihmisiä, muuttuu se heti esimerkiksi pelkkää tuotekuvaa mielenkiintoisemmaksi. 

Dokumentoi yrityksen arkea sesongin työskentelyn lomassa

Paras materiaalipankki some-päivitysten tekemiseen löytyy puhelimestasi. Voit hyvin varata päivästä hetken tai pari päivitysten tekemiseen ja julkaisuun. Kaikkea ei tarvitse tehdä yhdeltä istumalta.

Viimeistään ennen sesongin päättymistä, laajenna talvisesongin markkinointikellosi ympärivuotiseksi suunnitelmaksi.

Talvisin terveisin

Riia Valvimo

Lue myös:

Markkinointi sosiaalisessa mediassa – Loista läsnäololla ja mielenkiintoisilla sisällöillä

Kauhean ihana henkilöbrändi – Miksi henkilöbrändätään?

Saa uusimmat blogitekstit suoraan sähköpostiisi tilaamalla Valvimon uutiskirje.

Jaa teksti somessa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *