Sosiaalisessa mediassa tarvitaan nykyään samankaltaisia vuorovaikutustaitoja kuin missä tahansa muussakin viestintään liittyvässä tilanteessa. Vuorovaikutustaidot yritysten ja kuluttajien välisessä viestinnässä sosisaalisessa mediassa ovat yksi tärkeimmistä asioista ja niillä on nykyään suuri merkitys asiakkaiden ostokäyttäytymisessä. Enää ei riitä, että yritykset julkaisevat sisältöä säännöllisesti sosiaaliseen mediaan, vaan siellä on myös vastattava päivittäin viesteihin ja kommentteihin. 

Onnistuneella vuorovaikutuksella voit saada arvostusta ja lisätä yrityksesi luotettavuutta. Hyvät vuorovaikutustaidot vaikuttavat positiivisesti esimerkiksi mahdolliseen urakehitykseen, työtyytyväisyyteen ja työpaikan työhyvinvointiin. Kaikilla meillä on ominaiset vuorovaikutustaidot toimia erilaisissa viestintätilainteissa, mutta jos kaipaat vinkkejä erityisesti sosiaaliseen mediaan, lukaise seuraavat kappaleet.

Jaa omia ajatuksia ja rohkaise kommentoimaan

Jos mielessäsi on hyvä Instagram postaus tai LinkedIn kirjoitus, julkaise se rohkeasti ja ilmaise itseäsi kuvilla ja sanoilla. Luo selkeitä ja mielekkäitä postauksia, joissa kuuluu yrityksesi ääni ja jotka kiinnostavat yrityksesi kohderyhmää. Muista, että sinun ei tarvitse olla kaikissa sosiaalisen median kanavissa vaan valitse niistä itsellesi ne toimivimmat. Kannattaa myös kokeilla monia, eri tyylisiä postauksia kohderyhmän tavoittamiseksi. 

Sosiaalisessa mediassa pystyt kertomaan lukijoille reaaliajassa tärkeää tietoa tuotteista ja palveluista sekä muista yrityksen ajankohtaisista ja tärkeistä asioista. Kun julkaiset sisällöt oikeaan aikaan ja kohdennat ne oikealle yleisölle, voit tehdä vaikutuksen sisällöllä ja saada uusia asiakkaita yritykselle. Tämän lisäksi voit kannustaa somen käyttäjiä kommentoimaan postauksia tai lähettämään sinulle yksityisviestiä. 

Helppo tapa lisätä vuorovaikutusta on lisätä postauksen loppuun avoin kysymys, kuten mitä mieltä lukija on julkaisussa käsiteltävästä asiasta. Halutessasi hyödynnä Instagramin stories (tarinat) -osiota, sillä niiden avulla mielipiteen kysyminen on helppoa, sillä voit ottaa käyttöösi “kyllä/ei” -kysymys muodossa olevat kysymykset.

Tykkää, kommentoi ja jaa

Tykkää, kommentoi sekä jaa muiden käyttäjien julkaisuja eri sosiaalisen median kanavissa. Tykkäykset sekä kommentit mitä todennäköisemmin boostaavat julkaisun näkyvyyttä. Kun kommentoit muiden julkaisuita,voit saada myös oman yrityksesi nimen tai nimimerkin näkyville. Yritä päästä mukaan mitä kiinnostavimpiin keskusteluihin ja muista, että hyvää keskustelua voi jatkaa helposti myös yksityisviestillä. 

Sosiaalisessa mediassa tunteiden näyttäminen on vaikeaa, mutta sitä helpottamaan on luotu hymiöitä eli emojeita. Voit käyttää niitä ilmaisemaan erilaisia tunnetiloja, esimerkiksi kun kommentoit jotain. Muista myös, että kaikesta ei tarvitse itse kirjoittaa, sillä yksi hyvä tapa lisätä vuorovaikutteisuutta on esimerkiksi jakaa sidosryhmien ja asiakkaiden julkaisuita. Tarvittaessa merkitse se tili, jonka julkaisun jaat omassa some-kanavissasi.

Muista vastata somessa saatuun palautteeseen

On tärkeää vastata viesteihin ja palautteisiin, mitä yrityksesi saa sosiaalisessa mediassa. Se antaa yrityksestäsi hyvän ja aktiivisen kuvan. Kun joku kirjoittaa sinulle viestin tai palautteen, hän on oikeasti ajatellut sinun yritystäsi ja haluaa kertoa sinulle jotain tärkeää. Ota se viesti siis tosissaan oli sen aihe mikä tahansa. 

On aina kohteliasta kiittää palautteesta. Jos saat negatiivista palautetta, yritä kääntää se mielessäsi rakentavaksi palautteeksi. On tärkeää pysähtyä rauhassa palautteeseen vastaamisen äärelle sillä palautteen avulla pystyt kehittämään yritystäsi.

Tutustu somessa oleviin ryhmiin ja yhteisöihin

Sosiaalisessa mediassa ja erityisesti Facebookissa sekä LinkedInissä on erilaisia ryhmiä ja yhteisöjä. Niissä on mahdollista julkaista omia postauksia ja kommentoida muiden luomia julkaisuja sekä päästä mukaan mielenkiintoisiin keskusteluihin. Yhteisöissä voit keskustella jo tuntemiesi henkilöiden kanssa tai tuntemattomien. 

Voit etsiä kiinnostavia ryhmiä erilaisilla hakusanoilla, kuten vaikka “Markkinointi” sekä vaikka omiin harrastuksiin liittyviä ryhmiä hakusanalla “eläimet”. Voit myös luoda oman ryhmän tai yhteisön omalle yrityksellesi ja alkaa ylläpitämään sitä sekä etsiä sinne uusia jäseniä.

Syysterveisin

Riika


Riika Saastamoinen

Riika Saastamoinen on markkinoinnin harjoittelija ja liiketalouden opiskelija Lapin ammattikorkeakoulussa. Riikan mielenkiinnon kohteita ovat erityisesti markkinointi sosiaalisessa mediassa ja sisällöntuotanto erillaisiin digitaalisiin kanaviin.